No més complicitats amb Isrel

dissabte, 25 d’agost del 2012

Dia 5. Manifestació a Bil'in i Vall del Jordà

Avui ens llevem una mica més tard que els altres dies, i és que aquí els divendres és festa i avui no anirem a l'obra. Alguns es lleven amb ressaca perquè van tornar tard de veure el Barça-Madrid. Esmorzem tranquil·lament, el mateix que sempre, fem les maletes i anem a buscar el bus que serà el nostre taxi particular durant aquests dos dies.

Arribem a Bil'in, petit poble agrícola palestí fronterer amb Israel. Entrem als baixos de casa de l'Abdullah Abu Rahm, activista no-violent palestí, juntament amb alguns altres activistes internacionals. Allí l'Abdullah ens explica la història del poble de Bil'in.

L'any 2002 al poble es van assabentar de la intenció per part de l'estat d'Israel de construir un mur per separar les terres, el mur s'havia de menjar una gran superfície de terra que pertanyia als palestins i que quedaria dins del costat israelià. A partir de llavors la gent del poble es va organitzar en comitès populars i a mobilitzar-se pacíficament contra el mur. El 2005 van arribar els bulldozzers per iniciar la construcció del mur, però un mur humà de 500 persones va aturar als soldats. El recorregut del mur va ser marcat per una tanca de filat espinós que impedia als agricultors accedir als seus camps d'oliveres. Després de molts anys de mobilitzacions (encadenar-se a oliveres, manifestacions...) es va aconseguir que el mur de veritat (8 metres d'alçada de formigó armat) es construís uns centenars de metres enrere. D'aquesta manera havien aconseguit una petita victòria. Tot i això, el mur encara ocupava part de terres palestines dels agricultors del poble. Al poble s'han seguit organitzant i manifestant durant anys contra la injustícia que suposa aquesta ocupació. Al poble han rebut una repressió continuada durant aquests anys per part de l'exèrcit israelià: es detenen els infants perquè delatin activistes, es proven nous mètodes per dissoldre manifestacions (aigua pudent, gasos...) i s'empresonen activistes (el mateix Abdullah ha passat un any i mig a la presó el 2009). Tot i això, al poble no s'aturen i segueixen les mobilitzacions pacífiques contra el mur. Aquesta gent té una energia increïble!

Explicacions de l'Abdullah.

Quan s'acaba l'oració del migdia, sortim del poble en direcció al mur, que queda a les afores, juntament amb altres activistes internacionals i la gent del poble, que oneja banderes palestines. Ens plantem a uns 200 metres del mur. Al nostre voltant s'observen oliveres cremades, el mur, de 8 metres d'alçada, té alguns soldats israelians a la part superior. A l'altra banda, s'observen els edificis nous dels assentaments colons. Durant l'acció, alguns palestins s'acosten força al mur, onejant les banderes i cridant càntics. Nosaltres restem a una distància més prudencial. Al cap d'una estona els soldats israelians comencen a disparar un canó amb un raig d'aigua pudent que surt de l'altre costat del mur. Finalment ens disparen les bombes de fum i sortim corrents enrera. Per sort, tots aconseguim escapar-nos dels lacrimògens sense conseqüències. La gent torna al poble animada i nosaltres pugem de nou al bus que ens durà a la Vall del Jordà.

La manifestació s'apropa al mur.

Parem a dinar en una àrea de servei en ple desert, amb vistes al Mar Mort i amb una calor asfixiant que de segur supera els 40 ºC. Dinem els nostres entrepans amb pa de pita i algun gelat per fer passar la calor, sota la mirada atenta d'un camell avorrit.

Després d'una estona més de bus a través de la Vall del Jordà, a mitja tarda arribem a una casa del Jordan Valley Solidarity Movement. La casa està feta amb tova, una barreja de terra, aigua i palla. La brigada de l'any passat va estar donant-los un cop de mà en la construcció de la casa. Al cap d'una estona arriba el Fatty, líder del Jordan Valley Solidarity Movement (JVSM). Ens explica tota la problemàtica que tenen allí amb l'ocupació israeliana. Per començar cal dir que ens trobem en àrea C, i per tant, sota control militar de l'exèrcit israelià. Això fa encara més difícil la vida dels palestins en aquesta zona i l'arribada d'ajuda internacional. Tota l'aigua es troba sota control israelià. Ens mostra camps israelians que tenen instal·lacions de reg i línies elèctriques, i l'altre cantó, camps palestins secs i sense línies. Als palestins que es troben en àrea C no se'ls permet construir de nou, ni escoles, ni clíniques... També tenen restringit l'accés a l'aigua de boca. Es veuen obligats a comprar-la als israelians, però tot i això tenen un màxim d'aigua que poden comprar. Altres conseqüències de la ocupació israeliana són els registres i confiscacions per part de l'exèrcit israelià als pobles palestins de la Vall del Jordà de tractors, tancs d'aigua i fins i tot vaques. Per tant, en Fatty ens explica que opten combatre l'ocupació per la via pacífica de la desobediència civil. Des del JVSM han emprès accions com la construcció de vàries escoles a la zona, fins i tot a base de tendes de campanya militars de segona mà. També opten per la construcció d'instal·lacions amb el material que tenen a la zona, com la palla i el fang. D'aquesta manera eviten haver de comprar el material als israelians. També ens explica que rebutgen les ajudes econòmiques “oficials”, ja que aquestes estan gravades amb un 22% d'impostos per part de l'estat israelià, i és una manera de subvencionar la pròpia ocupació. Finalment, en Fatty ens encoratja a explicar arreu el que està passant a la Vall del Jordà, i també a col·laborar amb ells amb tot el que puguem, sobretot treballant en algun dels seus projectes. Així que si algú està engrescat a ajudar-los, ja ho sabeu!!! http://www.jordanvalleysolidarity.org/

Treballant a la casa del JVSM.

Al vespre, els donem un cop de mà a transportar terra per fer maons de torba. Com que avui no tenen aigua no podem fer-los, així que els hi deixem apunt per quan tinguin la oportunitat de fer-la. Durant la feina ens conviden a te, i un cop acabada, sopem arròs amb tomàquet, mentre en Fatty segueix explicant-nos coses. Havent sopat, en Fatty s'acomiada de nosaltres i després d'una estona de tertúlia ens disposem a anar a dormir. El dia ha sigut molt llarg i estem cansats. Aquesta nit uns quants tindrem la sort de tapar-nos amb el llençol de les estrelles palestines.